Jeg har en gruppe med kursister som jeg har undervist i flere år. De møtes hver tirsdag på Atelier Verftet og hver annen tirsdag kommer jeg og veileder. Vi bruker en periode av hvert semester til å ta vi for oss et tema eller to ut fra gruppas behov og ønsker. Jeg forbereder litt teori og demonstrerer på et motiv jeg har valgt. Så kan alle velge selv om de vil bruke samme motiv som meg eller finne sitt eget. Denne høsten kunne gruppa tenke seg å jobbe med transparens (gjennomskinnelighet) i glass. Det er et spennende motiv som har en helt spesiell fasinasjon når det er godt utført i et maleri. I kveld skal vi nærme oss temaet og vi starter med å jobbe med komposisjon. Alle tar med noen objekter i glass de kunne tenke seg å male vi ser på forskjellige måter disse kan arrangeres innbyrdes og lyssettes. Jeg bruker dagen på å forberede kveldens teori og siden et realistisk maleri er avhengig av en god opptegning starter jeg der. Jeg jobber litt med 3 forskjellige glass (bildet over) for å se hvilket som egner seg best, og jeg lander på det nederste. I kveld skal jeg snakke om: Opptegning av et symetrisk objekt Ellipser Øyehøyde Valør Vi starter med å tegne motivet vi siden skal male. Neste skritt er å gjøre en oppmaling i én farge - en grisaille, for så til slutt å begynne arbeidet med full palett.
1 Comment
|
M A R I T S A X E G A A R D
Please enter your name if you want to be notified when there is a new blog post.
Information about my workshops here. See my paintings, drawings, etchings and watercolors here.
All
May 2016
See more pictures from last years workshop here
See my fineart photography here.
"Fine works of art never age, because they are marked by genuine feeling. The language of the passions, the impulses of the heart, are always the same."
Delacroix |