Denne helga er det på ny malekurs på Atelier Verftet og vi konsentrerer oss om landskap. Landskapsmaleriet er en gammel disiplin og springer ut fra menneskets glede over sine omgivelser. Noen av oss er laget sånn at når vi ser noe som griper oss får vi lyst til å gjengi det - kanskje for å holde fast på noe godt? Fordi vi bor i Norge og fordi vi nå er i oktober måned kan vi ikke lenger male ute i det fri; været er for usikkert. Da har vi heldigvis fotoet å ty til som hjelpemiddel, og på denne måten kan vi ta med oss et minne om noe som har berørt oss i landskapet inn i studioet - det være seg en solnedgang, noen spesielle skyer, en vakker eng eller tuntreet på bestemors gård. Fotoet over er fra Kilebygda hvor vi hadde malekurs i sommer. Dette motivet bruker jeg som utgangspunkt for det jeg går gjennom på helgens landskapskurs. Fordi praksis er mye lettere å fordstå enn teori pleier jeg å bruke litt tid på å vise hvordan jeg går frem når jeg bygger opp et realistisk maleri. De som kommer på kurs kan så selv bestemme om de vil lære det vi går gjennom på kurset ved å male det samme motivet som meg, eller om de heller vil male sitt eget motiv. Mange syenes at det kan være greit i starten å male det samme som meg for å senke vanskelighetsgraden. Jeg maler selv innenfor den realistiske tradisjonen og bruker den klassiske, figurative metode i oppbyggingen av maleriet - en velutprøvet tilnærming som går tilbake til renessansen. Gjennom flere år som kursholder har jeg jobbet mye med å utvikle en praktisk, pedagogisk metode som sikrer gode og raske resultater for alle som kommer på kurs. Jeg er opptatt av å formidle kunnskap om billedskaping og å trene opp ferdigheter, og fordi vi forkuserer på dette ser vi også gode resultater raskt. Maleriet over viser første trinn i oppbyggingen av et landskapsmaleri. Det er malt i kun én farge; burnt umber og vi gjør dette i løpet av den første kurskvelden. Det er ganske utrolig å se hva man får til med bare denne ene fargen - ja, noen ganger kan jeg bli så fornøyd med oppmalingen i burnt umber at jeg velger å ikke gå videre men avslutte maleriet her. Andre kursdag går vi gjennom fargene og deres plass på paletten, og vi begynner så å legge dem inn i maleriet etter en bestemt fremgangsmåte . Dette fortsetter vi med søndag og når denne dagen er over er de fleste ganske overrasket over å se hvor mye man kan få til på en helg. Senere kan vi legge farger i lasurer over bildet og helt til slutt signerer og fernisserer vi maleriet. Og hvis vi er sånn tålelig fornøyd kan vi jo til og med henge det opp på veggen!
0 Comments
Leave a Reply. |
M A R I T S A X E G A A R D
Please enter your name if you want to be notified when there is a new blog post.
Information about my workshops here. See my paintings, drawings, etchings and watercolors here.
All
May 2016
See more pictures from last years workshop here
See my fineart photography here.
"Fine works of art never age, because they are marked by genuine feeling. The language of the passions, the impulses of the heart, are always the same."
Delacroix |